Beestenbende, (water)vallen & bezoek uit Yogya! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Beestenbende, (water)vallen & bezoek uit Yogya! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Beestenbende, (water)vallen & bezoek uit Yogya!

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

05 April 2012 | Indonesië, Batavia

Deze week heb ik een aantal leuke dingen, maar ook minder leuke dingen meegemaakt.

Dinsdag tot en met woensdag hebben we lesgegeven. Dit was erg lastig, omdat Putu (de dochter van Pak Made en Ibu Kadek, waar wij wonen) de hele tijd bij de school was. Zoals ik eerder heb geschreven heeft ze hersenbeschadiging opgelopen en daardoor is ze geestelijk gehandicapt. Wanneer er kinderen komen bij de school (die op hun erf, beneden staat), gaat ze naar de school toe en manipuleert ze kinderen door in de deuropening te gaan staan. Als de kinderen er langs willen, moeten ze een wachtwoord zeggen. Wanneer wij haar willen duidelijk maken dat we dit niet willen, en haar proberen weg te halen, knijpt en slaat ze (hard en gemeen, we hebben al wat lelijke plekken opgelopen). We vragen Pak Made of hij haar wil weghalen maar hij kijkt alleen toe en doet niets. Hulpeloze situatie, want de kinderen durven hierdoor niet meer naar school te komen! En het lesgeven is ook niet meer leuk en veilig. We hebben met Pak Made en Ibu Kadek gesproken en gezegd dat als dit zo langer doorgaat en Putu steeds naar de school blijft komen, we niet meer willen lesgeven.
Hier geloven ze (helaas) in black magic, dat dat iemand kan genezen. De afgelopen dagen is Putu al meerdere keren naar Denpasar geweest voor medicijnen (black magic). Op 1 april (verjaardag Ibu Kadek) kwam die man ook hier. Ik geloof gewoon dat God haar kan genezen en niet dat black magic, occultisme. Ik heb met Timo & z’n moeder gebeld en er ook samen voor gebeden. Ik vraag dan ook om jullie gebed voor Putu voor genezing! Ik ben niet bang want ik weet dat God sterker is dan de boze geesten in Putu. Our God is greater, our God is stronger, God You are higher than any other. Our God is healer, awesome in power!

Met de kinderen van de C en D groep zijn we gestart met een project ‘One day in my life’, coöperatief leren en meervoudige intelligentie. De kinderen moeten in groepjes samenwerken om een filmpje te maken van één dag in het leven. We zijn benieuwd naar het eindresultaat!

Vrijdag tot en met woensdag kwamen Elise en Lisette, twee studenten uit Arnhem die in Yogyakarta op de universiteit studeren, bij ons in Angkah. Heel erg gezellig, ondanks dat we elkaar niet zo goed kenden. We zijn zaterdag goed begonnen met het verven van de school (blauw!) en ’s middags naar Soka beach gegaan, bij Trudy gegeten en de terugweg was lachen: de 2 meiden op de scooter bij Jorma (omdat we maar 2 scooters hadden).

Zondag 1 april! Een klein grapje uitgehaald met Jorma, z’n enige wc-papier meegenomen toen hij het niet doorhad. Hij geloofde echt dat ik het niet had.
We gingen met de meiden naar Tanah Lot. Omdat het vanaf 1 april allemaal duurder wordt (middenseizoen), moesten we nu 30.000 Rp per persoon betalen in plaats van 10.000!
We zijn nog naar de Hardy’s geweest (grote supermarkt in Tabanan), daar rondgestruind, op zoek gegaan naar het Butterflypark die we niet konden vinden dus maar weer terug naar huis.
Ibu Kadek was vandaag jarig en we hadden een cadeautje voor haar gekocht: een bloem die beweegt op zonne-energie. Omdat Ibu Kadek, Pak Made en Putu de hele dag naar Denpasar waren, ’s avonds pas terugkwamen, hadden Iluh en Presti (nichtje uit Surabaya en stalker van Jorma) de lichten uitgedaan en een cake met kaarsjes neergezet. Nederlandse liedjes gezongen en nog wat Balinese cake gegeten (heerlijk!).

Maandag hebben we een aloë Vera plantage in Angkah bezocht. Het was maar 10 minuten rijden, maar onderweg werd de weg versperd door een KOE! Toch kwamen we zonder ‘geboe’ bij de aloë Vera plantage. Aloë vera lijkt een beetje op een cactus, alleen dan met dunnere bladeren. Toen ik er per ongeluk een steen op gooide, kwam er sap uit wat erg sterk rook, stroperig en donkergeel van kleur was. Op de terugweg kwamen we een lange, groene slang tegen. Lisette en Amanda gillen, ik zei alleen maar: maak een foto, haha! Helaas was het daar te laat voor. We wilden ook nog naar de waterval maar dit liep eigenlijk op niets uit.. daarbij moesten we langs een superenge weg: met allemaal grote kiezels, en dat met iemand achterop! Harstikke eng, Elise (die bij me achterop zat) is halverwege afgestapt en verder met de scooter omhoog gelopen. Pret voor 10 natuurlijk, foto!
’s Middags hebben we de A en B groep lesgegeven: ze mochten met waskrijt en met ecoline een onderwatertekening maken in groepjes! Dit vergt nogal wat van hun samenwerkingsskills, maar ze hebben het heel goed (en mooi!) gedaan.
Na het lesgeven gingen we naar Belimbing om daar alle mooie uitzichten en het Monkeyforest laten zien. Toen we de aapjes wilden voeren, liet er één zijn tanden zien en kwam achter een paar van ons aan. Gillen! We zijn maar snel weggereden met de scooter.
Het was wel een SCHRIKdag, want ’s avonds hebben Jorma & ik een masker opgezet (Jorma had een Balinees masker en ik een leeuwenmasker) en zijn we naar het computerlokaal beneden gegaan. Daar zaten Amanda, Lisette en Elise (in het complot, met een camera). Op een gegeven moment stormen wij het lokaal binnen, en GILLEN dat ze deden. We hebben ons kapot gelachen. Het was me toch een dag: slangen, apen en maskers..gillen gegarandeerd.

Dinsdag zijn we met Made en een andere man naar de waterval in Angkah geweest. Een hele survivaltocht, want wij waren de eersten die via een nieuw pad liepen.. best wel steil en ook erg glad (de vorige dag had het geregend). De man klom zo in een hoge palmboom en hakte daar kokosnoten uit! Sap gedronken (zit ook wat alcohol in) en stukje kokos gegeten, heerlijk. Omdat we de eerste nieuwe mensen waren, hebben ze van bamboe een leuning gemaakt. Hoe handig zijn de mensen hier.. Een paar valpartijen en modderige schoenen verder waren we bij de waterval, van zo’n 40 meter hoog. Echt prachtig! De hemel werd wat donkerder en we moesten terug om les te gaan geven, dus we gingen terug. Thuis aangekomen waren er helemaal geen kinderen. Ik had wel zin in een massage en die kreeg ik ook! Heerlijk, 75 minuten op bed gelegen, muziek in.. heerlijk rustig. Dit is de eerste massage die ik ooit heb gehad en hij was super! De zus van Anik (meisje van de school) gaf de massage. Ze vertelde dat ze een kindje had en of ik deze wilde zien. Natuurlijk! Dus ik meegelopen naar hun huis (zijn de buren), de families leven hier (bijna) allemaal bij of tegenover elkaar.

Woensdagochtend op het postkantoor een pakket opgehaald: een heerlijk Paaspakket gekregen met chips, drop, biscuits, crackers, hagelslag, en een lief kaartje van m’n gezin! Echt super!
’s Middags met de meiden naar de dam geweest om te zwemmen, het water stond nu hoger en de stroming was sterker. Jorma en Lisette gingen bijna onderuit.. gelukkig vonden we een plek waar we achter een steen weinig stroming hadden en konden ‘badderen’. Toen we terug wilden liepen we langs de waterkant, Elise voorop.. toen gleed ze uit, in het water! Jorma en ik hebben haar eruit gehaald, maar niet voordat er een foto was gemaakt!
Op school hebben we met de A en B groep de onderwatertekening afgemaakt, Jorma heeft een les gedaan over ons lichaam waarbij de kinderen ons mochten tekenen (of we er mooier op werden was de vraag ;)). Amanda en ik hebben een aantal kinderen het refrein van ‘Do re mi’ aangeleerd, omdat het idee was om een lipdub te maken. Dit is een one-take video waarop de mensen in de clip op een bestaand liedje playbacken door een bepaalde ruimte. Eerst het liedje aanleren en dan kijken of de lipdub gaat lukken.. ben benieuwd!
Postkantoor

Na een week vol (enge) beesten, slippertjes, gillers, (water)vallen en een hele hoop lol, staat er mij een mooi weekend te wachten: Pasen! Morgen (Goede Vrijdag) gaan we een lang weekend naar Nusa Dua. We verblijven hier in het huis van Tirza, bij een christelijke kerk, waar we zondag met straatkinderen gaan werken over Pasen. Ik heb hier erg veel zin in en vind het fijn dat ik met dit bijzondere en mooie feest in Bali in de kerk kan zijn!

Jullie alvast goede Paasdagen & geniet!

• 05 April 2012 - 06:07

Maria:

Ha die Marianne, jawel er zijn goede en slechte momenten ook daar ! Jawel de massage heb je dus ook mee mogen maken, is idd super zoals ze dat daar kunnen. Meid nog mooie dagen daar en een dikke knuffel ;-)

• 05 April 2012 - 06:11

Joost & Janneke:

Dag lieve Marianne,
    We wensen je een fijne Paastijd toe en veel wijsheid met Putu.
    met lieve groetjes van J & J.

• 05 April 2012 - 11:03

Romy:

heey lieve marianne!!

Mooi verhaal om te lezen! Fijne paasdagen! xxx

• 05 April 2012 - 13:39

Jeanne:

Lieve Marianne,
    je hebt weer veel beleefd de afgelopen week! We denken aan je en aan de mensen om je heen!
    Veel liefs van mama en een dikke knuffel.

• 07 April 2012 - 06:25

Sabine M:

Hey Marianne!
    Wat een verhaal weer :)
    Zo kicken wat jij allemaal meemaakt!
    Ik heb dit keer maar opgeschreven wat ik dacht i.p.v. dat ik tig van deze blokjes invul met reacties.

Hoe is het nu met Putu? Het lijkt me een lastige en machteloze situatie, zeker als Pak Made niet ingrijpt. Heeft God haar uiteindelijk geholpen?

Interessant dat 'on day of my life' project. Hoe gaan ze dat doen? Hebben ze camera's en hebben jullie computers waarom ze kunnen monteren of hoe werkt dat?

Wat studeren Elise en Lisette?
    Hoelang blijven ze bij jullie in Bali?
    Wat vinden zij van Indonesië? Wat is het engst, leukste, vreemdst wat zij zijn tegengekomen?

Is de school al (voor de helft)veranderd in een smurf?

Als Jorma geloofde dat jij het niet had, wat dacht hij dan?

Die bloem op zonne-energie heb ik misschien ook denk ik. Zijn de bloemblaadjes dezelfde kleur als het 'potje'? En is het van plastic?

"Stalker van Jorma"? whaha interessant!

No way?! Een slang...*bibber*!!
    'Ik zei alleen maar: maak een foto..' < jaja, stoertje! hahahaha

Dat samen een tekening maken dat doet me denken aan onze opdracht in de 5e klas waarbij we die lange doeken moesten vullen met jungle, cowboys&indianen of...(nog iets) voor zwembad de Scheg, weet je nog? Jij zong toen heel vaak 'all my life' van Krezip, als je begrijpt wat ik bedoel?

Goed dat jullie niet zijn gebeten door dat aapje :|

Pfff, watervallen, massages... wat heb jij het toch slecht daar! :P

Wat leuk zo'n pakket! Incl. de Magriet Holland Special hihi, even back to your Dutch roots! :P
    En dat pakket heb je dus bij 'het postkantoor' opgehaald?

Die foto's zijn ook weer vet!
    Die avonturiersfoto ook hihi gaaf! Zeker met jouw hoed! Hip!

Hele goede pasen meid!!
    KUS

• 11 April 2012 - 03:59

Lisette:

Heee Marianne,

Je verslag verteld helemaal hoe de afgelopen dagen zijn geweest, het was helemaal super. Geniet nog even van de komende 10 dagen en dan zien we jullie in Jogja!!

Kuss Lisette.