Op de scooter touren we heel Bali rond - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Op de scooter touren we heel Bali rond - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Op de scooter touren we heel Bali rond

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

15 April 2012 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Na een geweldig bijzonder Paasweekend hierbij weer een blog over alles wat ik heb meegemaakt. Ik hoop dat jullie allemaal een fijn Pasen hebben gehad!

Vrijdagochtend vertrokken we met 2 scooters naar Nusa Dua. Hier konden we het weekend verblijven bij Tirza, een jonge vrouw die in de kerk van haar vader woont. Op zondag verzorgt ze altijd de zondagsschool voor kinderen in Tanjung Benoa, die midden in een achterstandswijk wonen. Aangekomen in Nusa Dua bracht Tirza ons naar het 'strand', maar je moet eerst door een soort poort heen om in een mega Centerparcs te komen (supergoede wegen, netjes voetpaden aangelegd). We wilden hier op het strand gaan zitten maar een security man zei dat dit voor hotelgasten (privé) was. Verderop vonden we een rustigere plaats en gingen we even op de strandstoelen liggen. Helaas kwam er even later iemand van de Security. Hij stuurde ons weg, maar was wel zo vriendelijk om een foto van ons te maken!

Zaterdagochtend gingen we met Tirza mee naar Tanjung Benoa kids, waar ze dus elke zondag met de kinderen zondagsschool heeft. Toen we aan kwamen, renden er een aantal kinderen al op haar af: 'Ka-Tirza!' (betekent geloof ik iets van 'zus Tirza').
Daarna wilden we naar de Pura Luhur Uluwatu (tempel in het westen van Zuid-Bali). Tirza had ons gewaarschuwd voor de apen die er rondliepen, dat ze alles meenamen. Toen we onze scooter hadden geparkeerd, wilden we ons insmeren. Ik m'n tas op de scooter gezet, komt er ineens een aap op de scooter en draait het flesje wat in de scooter zit open..toen viel dus m'n tas op de grond. Ik wil m'n tas pakken, maar die aap laat z'n tanden zien, ik SCHRIK me een hoedje en deins achteruit (schamp langs een steen en val bijna op een stilstaande auto). Amanda zei: pas maar op, straks pakt 'ie je helm nog. Ik zo: nee joh, dat kan hij toch niet dragen!
Pakt die aap m'n tas en rent (slepend met m'n tas) 30 meter verder! Gelukkig gooide een behulpzame Balinees een stok achter hem aan waardoor hij m'n tas losliet.
Moet je nagaan: we waren nog niet eens bij die tempel, waar apen zouden zitten! Amanda zag het niet zitten om te gaan dus Jorma en ik waagden het erop: alle spullen achterlatend bij Amanda (alleen nog het fototoestel), zonnebrillen af, stok in de hand en gaan! We hebben de hele tijd met die stok lopen zwaaien, ik voelde me daardoor toch wel veilig. De apen bleven gelukkig op een afstand bij de tempel. Prachtig uitzicht, want de tempel staat op een klif. Het uitzicht is trouwens vele malen mooier dan de tempel zelf.
Daarna zochten we naar Padang Padang beach, waar je een aantal treden en langs een rots naar beneden moest naar een mooi strand.

Zondag (Pasen) hebben we geholpen met de zondagsschool: hebben twee liedjes geleerd, geholpen met paaseieren maken en verstoppen, het was erg leuk. Op het eind kregen ze allemaal een ei en een zakje met wat lekkers mee.
Met Tirza naar Bali cliff geweest (echt, het mooiste strand wat ik ooit heb gezien), daar gezwommen, daarna terug naar Tanjung Benoa.
We hadden de kids beloofd om met ze naar het strand te gaan, alleen was het eb en stonden alle boten droog, we konden dus niet zwemmen. We zijn toen met een aantal kinderen door het lage water gelopen, met een hoop zeewierr/planten. Daar prachtige zeesterren, zee-egels, zeepaardje, krab, vissen gezien. Nog nooit gezien en supermooi!

Maandagochtend zijn we naar de 'waterblow' geweest, ook in Nusa Dua. Was ook erg mooi. Daarna op de scooters richting Kuta, waar we met Lisette en Elise (die laatste dag in Bali waren) hebben gechillt & gesurft! Was mijn eerste keer en ik kreeg 2 uur les, erg gaaf! Na 3 keer vallen stond ik al, yeah. De dag erna had ik wel erge spierpijn :P

De rest van de week hebben we met de kinderen een liedje geleerd 'Do re mi', en ook een dansje voor de lipdub. Ook zijn we met een aantal kinderen nog wat filmpjes wezen maken, maar omdat niet alle groepjes compleet waren werd dat filmen niet echt wat. Helaas. Het project duurt dus wat langer...

Ook voor het eerst een Barong dans gezien, een toneelstuk met Barong (goede) & Rangda (koningin, slechte): met enge maskers en 'goede tegen het kwaad'. Uiteindelijk eindigt het in een soort 'status quo', soort ying en yang werd mij verteld. Ik vond het wel indrukwekkend, er waren ook een paar mensen die in trans raakten (of die speelden het) en een paar meisjes die gingen schreeuwen, dat vond ik wel heftig. Verder vond ik het wel bijzonder om eens te zien.

Donderdag zijn we naar Singaraja gegaan omdat we ons visum moesten verlengen (voor 18 april). Het land uitgezet worden is namelijk ook niet zo fijn! Toen we voor een stoplicht stonden op een kruispunt om de weg te zoeken, stonden we op de linkerbaan (die nu opeens, met de regel, 'voor linksaf' was. We wilden toch rechtdoor en reden zo in de armen van de politie die ons naar de kant gebaarde. Na wat gepraat bleek dat ze ons mee wilden naar de 'justice office' omdat we een fout hadden gemaakt en ze wezen iets aan in hun boekje met '500.000 RP = 45 euro). We geloofden het niet, wisten wel dat ze geld van ons wilden maar Jorma belde Pak Made maar even. Uiteindelijk heeft Made met de politie gepraat en hebben we 100.000 Rp betaald, waarna we weer op zoek gingen naar het 'Immigration office' om ons visum te verlengen. Na een hoop gevraag en hulp er gekomen, moesten we ook nog 500.000 betalen in plaats van 400.000, en 2 uur wachten.
Best wel corrupt dus, dit dagje Singaraja ;)

Vrijdag Amanda naar Kuta gebracht met de scooter omdat haar ouders hier een week verblijven. Amanda is nu lekker vakantie aan het vieren aan het strand van Kuta. Geniet ervan meid! Luxe hotel, gekletst met haar ouders en na een duik in het zwembad gingen Jorma en ik weer terug naar Angkah.

Zaterdag zijn we 's ochtends naar dezelfde waterval geweest als 1,5 week terug. Nu was er meer animo: mensen uit Yogyakarta, Java, mensen van de regering en andere belangstellenden kwamen naar de waterval. Dit om te zorgen dat er sponsoring komt om hier een toeristisch uitstapje te kunnen maken. Vergeleken met de vorige keer was het pad nu al beter: treden gemaakt, zelfs een echte trap! Na een mooie tocht zwetend weer terug, lekker bij Elida (lerares) gegeten en gekletst en daarna door naar de school, waar de kinderen dansles kregen. Lekker gekletst en Indonesisch geleerd van de meiden. Was erg gezellig. Oming en Nabita kwamen op het eind naar me toe gerend om me een knuffel te geven. Lief! De kids zijn hier allemaal echt super! Ga ze echt wel missen!

Vanochtend heel vroeg opgestaan, om half 7, omdat we naar een viswedstrijd gingen. Heel grappig, want het was een soort rivier, waar iedereen dan langs zit, op een gegeven moment worden er door mannen vissen in losgelaten en dan is het wchten op vis. Als je een vis vangt met een vlag of teken erop win je een prijs, de overige vissen mag je mee naar huis nemen. Helaas hebben we niets gevangen, dus geen 'lele'(soort vis) gegeten vanavond!

Deze week al wat meer Balinees geleerd:
- mandus (douchen), in Indonesisch mandir
- troring (duku, vrucht), spreek uit als trouwring
- langsat (zelfde vrucht als duku)
- Ook heb ik Indonesisch leren tellen t/m 30.
- Mera-mudah = roze (mera = rood).
- Puti = wit (de kinderen zeggen dat ik wit ben, en dat na 2 maanden Bali, fijn!)

Dit was het weer voor afgelopen week! We hebben veel rondgetourd maar het is wel heel gaaf om overal heen te kunnen (en tussendoor, al die stink-vrachtwagens, blegh!).

Vrijdag vliegen we naar Yogyakarta en daar blijven we voor 9 dagen. We zijn dan bij Elise en Lisette en gaan op de universiteit lessen volgen. Heb ik erg veel zin in!

Daarna komt m'n lieve moeder en ben ik alweer bijna jarig! Feest vieren in Bali!

Veel liefs voor jullie allemaal!

• 15 April 2012 - 15:24

Joost & Janneke:

Dag lieve Marianne,
    Wat maak je veel " spannende " dingen mee meid! Bedankt voor je mooie kaart.
    Fijne tijd op de universiteit en dan......feest vieren....XXX J&J

• 15 April 2012 - 15:24

Joost & Janneke:

Dag lieve Marianne,
    Wat maak je veel " spannende " dingen mee meid! Bedankt voor je mooie kaart.
    Fijne tijd op de universiteit en dan......feest vieren....XXX J&J

• 15 April 2012 - 20:41

Jeanne:

Lieve marianne,
    leuk, spannend verhaal en prachtige foto's!
    Veel liefs en een dikke knuffel van mama.

• 15 April 2012 - 20:50

Marijn:

Lieve meid,
    wat heb je het geweldig!
    Als de zonnebrand factor 50 op is, krijg je mss wel een kleurtje, Puti! ;-)
    Vanavond zagen we een documentaire van Adriaan van Dis over Bali en de 'dwang' van het Hindoeisme. Veel herkenbaar van wat we van jou horen.
    Geweldig dat je het bevrijdende Pasen kon vieren met geestverwanten en je vrienden J B-B en AvI. Geweldig om samen op pad te zijn!!!
    Dikke Kus van je paps!

• 23 April 2012 - 07:36

Sabine M:

Haha dat die beveiliger eerst een foto van jullie maakte, komisch! Maar waarom?? :P nog nooit een blanke gezien?
    heftig, hier hebben we zometeen weer muggen, daar heb je last van apen :P bizar
    haha doen ze daar ook aan paaseieren verstoppen??
    als je al die beestjes ziet dan is de zee daar in Bali vast niet zo aangetast als in de rest van de wereld, zal het koraal daar ook wel mooi zijn? Heb je al gedoken/gesnorkeld? (ik kan me ff niet herinneren of je dat in je blog had geschreven), Wat is waterblow? Wow je bent beter in surfen dan ik, lijk het je leuk om een weekje of 2 weken naar Frankrijk te gaan om het daar nog beter te leren?
    hoe vond je dat toneelstuk? Zag je een associatie met de duivel bij ‘het kwaad’ of viel dat mee/ mag dat wel in het christendom zo’n toneelstuk? Omdat ze ook in trans raakten enzo? Was er drugs bij of weet je dat niet of was het puur door de dans?
    hoeveel woorden Indonesisch ken je nu al?
    Ben je ook al eens bij zo’n hanengevecht geweest? Ik dacht me zoiets te herinneren? Ik moet er nu een artikel over lezen. Het schijnt dat die eigenaren van die hanen heel intensief/ bijna obsessief met die beestjes bezig zijn, klopt dat?
    over trouwring gesproken, is alles een beetje op schema? Begint het al te kriebelen? Nog maar een aantal maandjes!!
    Nu ben je dus op de universiteit of niet? Hoe is het daar?
    Heel veel plezier!
    Dikke LIEFS!!

• 24 April 2012 - 11:59

Anke:

Hee lieve Marianne.
    Wauw, wat een verhalen allemaal weer! Volgens mij heb je daar de tijd van je leven. Geniet er nog maar lekker van meid. Ik ben net weer terug vanuit Barcelona, en het weer hier in Nederland is niet echt om over naar huis te schrijven.. Dus maak nog maar even flink wat vitamine D aan daar in Indonesië, haha. Dikke kusjes!