Ogoh-ogoh, Nyepi, rondreis: feestweek! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Ogoh-ogoh, Nyepi, rondreis: feestweek! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Ogoh-ogoh, Nyepi, rondreis: feestweek!

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

27 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Festiviteiten en activiteiten: het houdt niet op!

Na een geweldige week vol nieuwe ervaringen en indrukken laat ik jullie meegenieten van alles wat ik heb meegemaakt.

Het begin van de week (afgezien van maandag) was erg rustig (en soms ook wel saai).
Maandag zijn we met Trudy en haar vriendinnen op reis gegaan naar Seminyak, Denpasar en Sanur. In Sanur hebben we aan het relatief rustige strand gezwommen, of iets waar het op leek: het strand is vol zand, maar in de zee zijn rotsen en je kunt niet echt zwemmen omdat het heel lang ondiep is.
Lekker gelezen en nog gekletst, genoten van een drankje.. en toen was het etenstijd. Je raadt nooit waar we hebben gegeten: de Mc Donalds. Het was heerlijk om even iets anders te eten dan alleen maar rijst of mie. Ik nam dus een Big Mac menu met frietjes, jum! IJs toe: een Mc Flurry voor maar 70 cent! Daarna terug naar Bajera, waar we met de scooter door de regen naar Angkah reden.

De rest van de dagen waren er geen kinderen op school omdat ze voorbereidingen hadden voor Nyepi en er waren ook een hoop ceremonies overal. Als we weg wilden, moesten we vaak in de file staan en zagen we vrachtwagens met mensen in traditionele kleding langsrijden. Gelukkig konden we met de scooter overal tussendoor (wel een beetje eng). We hebben verder onze tijd volgemaakt met: spelletjes maken, bootjes maken en van het kleine watervalletje laten glijden, veel internetten, vervelen, boeken lezen en maar op de scooter heen en weer rijden om boodschappen te doen. Ook hebben we een Balinese lekkernij ontdekt: Terangbulan. Dit is een dikke (dubbele) pannenkoek waar ze iets lekkers tussen doen: chocoladehagel met suiker, melk en nootjes. Dit is echt genieten, maar je zit er wel vol van!

Donderdag was het Ogoh-ogoh (feest met grote papieren monsters, lijkt op carnaval) en zijn we naar Trudy gegaan om daar een week te verblijven. De hele week door zag je al als je met de scooter ergens langskwam, grote enge monsters waar de mensen mee bezig waren. Deze werden op grote bamboestammen vastgemaakt. Aan het eind van de middag kwamen in Bajera vanuit allerlei rondomliggende dorpen deze monsters en verzamelden zich op een plein. Om de beurt werden deze monsters tentoongesteld en er werd een echt schouwspel van gemaakt door middel van het gamelanorkest en een man die allerlei geluiden maakte om het spel te verduidelijken. De mensen bewogen de monsters zo, dat het echt levendig werd. Vaak met een stuk of 10-20 mensen vastgehouden, echt zwaar werk. ’s Avonds werden veel van deze ‘ogoh’s’ in de eigen dorpen verbrand.

Vrijdag: Nyepi, dag van de stilte: gelukkig nieuw 1934! Ik dacht dat ik helemaal stil moest zijn, gordijnen dicht, geen geluid, niet naar buiten maar het viel mee. We hebben bij Trudy gewoon op het terras gezeten, rustig aan gedaan, wat spelletjes gespeeld.. gewoon op je eigen erf blijven is genoeg. Alleen toen we wilden koken en het donker werd, hebben we even het licht aangedaan. Even later kwam het dorpshoofd langs en kreeg Trudy een boete omdat we het licht aan hadden.. oeps! Snel het licht uitgedaan en maar verder gekookt, bijna in het donker. We hebben wel gezellig bij het kaarslicht gegeten en daarna de film ‘Into the wild’ gekeken.

Zaterdag lekker rustig aan gedaan, boodschappen gedaan, de nieuwe scooter opgehaald, naar het strand geweest en de andere scooter opgehaald (want toen we naar Trudy wilden gaan donderdag kregen Amanda en ik een lekke band). Deze moest gemaakt worden, want hij moest vandaag terug, en met Nyepi is alles dicht dus kon hij niet gemaakt worden. Gelukkig kon de vriend van Elida (de lerares Engels) er een nieuwe band opzetten en waren we goedkoop uit (maar 50.000 Rp = 4,50). ’s Avonds veel spelletjes gedaan en erg gelachen met elkaar.

Het is nu dinsdag en ben lekker uitgerust van de tweedaagse trip die we hebben gedaan: van zondag tot en met maandag. Ik heb erg van deze trip genoten. Zondag zijn we naar een koffieplantage in Jatiluwih geweest en konden daar verschillende soorten koffie en thee proeven. We zagen ook het proces. Erg leuk en lekker haha. Daarna prachtig uitzicht gehad over de rijstvelden en geluncht bij een restaurant met een lopend buffet. Na een tijdje in de auto te hebben gezeten kwamen we aan bij de Pura Ulun Danu Bratan in Bedugul, ook een tempel in het water. Ziet er prachtig uit.
Ondertussen waren er een hele hoop mensen die daar met ons op de foto wilden..geen idee waarom: blank, slank en lang ofzo? Nou ja het was wel grappig, we zeiden al: we moeten er geld voor gaan vragen, dan zijn we straks rijk! ;)
Onderweg kwamen we wat aapjes tegen die we natuurlijk ook op de foto hebben gezet. We wilden ook nog naar de Gitgit waterval gaan, maar omdat het te bewolkt was zouden we toch niets kunnen zien.. helaas ging dat avontuur dus over..
Om half 5 ongeveer kwamen we aan in Lovina bij ons hotel: Melka Excelsior hotel. We kregen een afternoon tea en zijn toen het hotel gaan verkennen. Het hotel heeft een wildlife park, met allerlei verschillende dieren: otters, aapjes, vogels, vlinders, dolfijnen, kangoeroes, slangen en zelfs krokodillen! Er zaten ook dieren die ik van me leven nog niet gezien had. Er is ook een groot bassin waar de dolfijnen kleine shows geven. Ik vond het wel een beetje zielig want sommige dieren zaten in een kooi die echt niet groot was en die niet echt mooi bijgehouden was. We gingen langs de achteruitgang van het hotel eruit, straatje dat naar het strand leidde. Op het strand kwamen er al gelijk allemaal mensen op ons af die wat wilden verkopen. Irritatie alom! Lastig hoor. Proberen te negeren is misschien nog het beste, maar ze gaan helemaal voor je staan.. zucht. Hier is het weer duidelijk dat je toerist bent helaas. 's avonds lekker pizza gegeten onder het genot van gitaar- en djembémuziek. Om 8 uur terug naar het hotel, het zwembad was om 8 uur gesloten maar Jorma had gevraagd of we nog mochten zwemmen. Dat mocht, dus wij hebben nog een lekkere duik genomen, gedouchet en een beetje op tijd naar bed..want:
Maandagmorgen om kwart over 5 opstaan..en om 6 uur zaten we in de boot om dolfijnen te gaan spotten. Allereerst genoten van een prachtige zonsopgang: WAUW! Ondertussen zagen we overal dezelfde bootjes met andere toeristen die ook naar de dolfijnen gingen kijken. Op een gegeven moment ben je dan met een hele hoop bootjes aan het kijken waar dolfijnen zitten, echt grappig. We waren op een gegeven moment een beetje achteraf en ja hoor: daar zagen we dolfijnen. Echt prachtig! Genieten. Er kwamen meer bootjes en opeens hoorden we 3 dames heel hard gillen: daar waren dolfijnen gespot. Je zag alle bootjes in een speer erop afgaan en met de dolfijnen meevaren, soms er bijna overheen. We zagen ook een aantal dolfijnen springen. Helaas te weinig om een goede foto te maken ;) Na een uurtje gingen we weer terug naar het hotel en hebben daar lekker ontbeten, nog een korte dolfijnenshow gezien (10 minuten) en werden we weer opgehaald door onze chauffeur en gids: Gede en Trudy. Onze reis ging verder naar de Gunung Batur, de vulkaan van dit eiland van 1717 meter hoog. We geluncht bij een restaurant met een prachtig uitzicht op de vulkaan: heerlijk eten en uitzicht! Hierna gingen we naar Ubud, waar we bij een houtsnijder zijn geweest (Daging wood). Hier vertelden ze kort welke verschillende soorten hout ze gebruikten: krokodillenhout, ebbenhout en hout van 2 verschillende 'bloemen'. We namen een kijkje in de gallerie, die echt supergroot was. In Celuk hebben we de zilversmederij en de batikweverij. Heel erg mooi om te zien hoe ze dat maken, maar ongelofelijk duur (je betaalt wel voor de kwaliteit). Daarna naar huis, waar we nasi met saté hebben gegeten, lekker gedouchet en naar bed!

Vanmiddag gaan we weer lesgeven, eindelijk, na een drukke week van veel festiviteiten & activiteiten heb ik zin om de kinderen weer te zien en weer eens wat te doen in plaats van de toerist uit te hangen ;) De foto's komen er zo snel mogelijk aan.

Fijne week ook in Nederland, ik hoor graag van jullie.

Salam manis! xx Marianne

• 27 Maart 2012 - 07:15

Joost & Janneke :

Dag lieve Marianne,
    Je moet wel erg hard werken om alle leuke dingen bij te kunnen houden. Geweldig van de dolfijnen. Fijn dat jullie zo mogen genieten. Met les geven krijg je eindelijk weer wat rust!!!
    Schitterend verslag!!!
    BIG HUG J&J

• 27 Maart 2012 - 10:38

Timo:

Super leuk om te lezen Marianne..
    Ik heb even pauze op me werk maar ik mail je later nog wel.

Veel liefs en een dikke kus.
    Timo

• 27 Maart 2012 - 12:13

Kuinie:

Lieve Marianne,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.Het is een geweldige ervaring voor je!Geniet van deze tijd!We genieten iedere keer van je verslag.Hier in Nederland is het ook een lekker temperatuurtje.We zijn afgelopen week-end in zeeland geweest.Heerlijk hoor.
    Een fijne week toegewenst.Ik hoop dat je weer aardig wat kinderen in de les hebt!
    groetjes, tante Kuinie

• 27 Maart 2012 - 13:31

Sabine :

hihi leuk bruggetje:
    "Ondertussen waren er een hele hoop mensen die daar met ons op de foto wilden..geen idee waarom: blank, slank en lang ofzo? Nou ja het was wel grappig, we zeiden al: we moeten er geld voor gaan vragen, dan zijn we straks rijk!
    Onderweg kwamen we wat AAPJES tegen die we natuurlijk ook op de foto hebben gezet"

• 27 Maart 2012 - 13:34

Sabine:

Wat is ongelofelijk duur, is dat duur voor Bali begrippen of duur voor Europese begrippen? x

• 27 Maart 2012 - 13:36

Sabine:

Klinkt goed hoor meis! Kan me voorstellen dat je ook weer productief iets wilt gaan doen maar hé je zit er ook een hele tijd dus een beetje ontspanning/vakantieavontuur is ook fijn toch?

• 28 Maart 2012 - 14:26

Rob Van Os:

Beste marianne,

Bedankt voor de mooie fotos en je verslag. Ben je al weer begonnen met lesgeven en is het nog wat geworden met de engelse lessen op die andere school?

Gelukkig is het hier heel mooi weer; echt genieten. Was wel even wennen na Soedan, maar ben nu echt weer helemaal hier.

Hartelijke groet van Rob

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011