No electricity, no water.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu No electricity, no water.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

No electricity, no water..

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

18 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Na een rustig weekje hier weer een reisverslag over wat ik allemaal heb meegemaakt.

Maandag om half 7 uit m'n bed, om om kwart voor 7 (voor hem kwart voor 12) met Timo te skypen, want we waren 2 jaar samen! Hij had een cadeautje meegegeven wat ik mocht openmaken: UNO! Komt hier goed van pas.
Om half 8 gingen we met Elida (de lerares van de yayasan, waar wij lesgeven) naar de kleuterschool in het dorp. Hier zit Agus (zoontje van Made en Kadek) op school. Het is een klein gebouwtje waar een kleuterklas van ongeveer 20 kinderen les krijgen. Toen wij aankwamen waren er al wat kinderen, die gelijk om ons heen wilden zijn, handjes wilden vasthouden, tekeningen en werkjes lieten zien, erg leuk. De dag wordt buiten begonnen,in 2 rijen en met opzeggen van gebed en een aantal liedjes. Daarna hebben de kids een knutselwerkje gemaakt. Om 10 uur was de les alweer afgelopen en werden de kinderen door hun ouders opgehaald met de scooter. Die kleintjes achterop, ik vind het nog steeds eng! Daarna nog met Elida gepraat over het kleuteronderwijs, financiering etc. Elke maandag moeten de ouders geld meenemen voor de kinderen wat wordt gespaard voor de basisschool. Dit wordt in een boekje bewaard en bijgehouden door de leerkracht.
's Middags op de yayasan lesgegeven, er waren maar 11 kids van de A en B groep, dus hebben we met deze kinderen een getallenlijn gemaakt omdat we bezig zijn met getallen en de juiste schrijfwijze: 13 = thirteen.

Dinsdag waren er maar 2 kids, omdat de rest van de kinderen aan het voorbereiden was voor het afscheidsfeest van de studenten uit Den Pasar. We hebben wat Engelse spelletjes gedaan, memory gemaakt.
's Middags gingen we naar het feest toe en zagen we de meiden en de jongens (!) van de yayasan dansen. Helaas werd het weer heel slecht: regen en onweer, waardoor ook de elektriciteit uitviel en het hele feest eigenlijk ook. Ik zou eigenlijk nog gaan zingen met een student uit Den Pasar op de gitaar, maar aangezien je het onversterkt niet hoorde en de kinderen van de yayasan het liedje ook kenden, hebben we met alle kinderen 'I'm yours' en een aantal andere nummers gezongen. Ik vond het echt geweldig om met z'n allen te zingen! Daarna gingen veel mensen naar huis, maar wij bleven nog kletsen met de studenten en probeerden nog wat Balinese dansmoves, die moeilijker zijn dan je denkt! Ik ga op zaterdag maar meedoen met de danslessen van de kinderen denk ik ;) Het was ondanks de harde regen een hele leuke middag en avond.

Woensdag lesgegeven, en Jorma heeft een massage gehad van de moeder van Oming (een meisje uit de yayasan). Zo'n massage duurt een uur (op je eigen bed) en kost maar 50.000 Rp (4,50 euro). Ik krijg ook nog een keer een massage.
's Avonds betalen voor het verblijf, maar er was blijkbaar miscommunicatie geweest. Wij dachten dat we de ene scooter van hun 'gratis' mochten gebruiken, maar Made had dat niet goed met ons gecommuniceerd en wij hadden het ook niet begrepen. Uiteindelijk hoefden we de kosten ervan niet te betalen, maar het was wel vervelend. We hebben donderdag een andere scooter gehuurd die goedkoper is.

Donderdag waaide het echt superhard! Op de grond voor de yayasan lag een kokosnoot met bijen/wespen erin. Ik dacht dat dat gevaarlijk was omdat de kinderen straks kwamen, dus probeerde deze voorzichtig weg te vegen met een bezem. De eerste en tweede keer ging het goed, maar de derde keer kwamen de wespen op me af en kreeg ik 2 keiharde steken: 1 op m'n hoofd en op m'n knie. Ik rende met een keiharde gil weg en er kwamen gelijk wat mensen bij me. Er was een mannetje met een steen waarvan ze geloven dat die het gif eruit haald. Hij hield het op m'n steken, maar het hielp niet. Wat een pijn zeg, die wespen in Nederland zin er niets bij! Deze wespen zijn ook 5 keer groter dan in Nederland. Ik ben op bed gaan liggen, heb paracetamol genomen tegen de pijn en wat nestocil gesmeerd en toen ik een tijdje had geslapen ging het een stuk beter. Helaas kon ik niet lesgeven, maar Jorma en Amanda hebben het heel mooi opgepakt :) Toch wilde ik even bij de kids kijken, en dat ging wel even, maar ik merkte toch dat het best vermoeiend was. Elida zei ook dat ik het beste 2 dagen rust kon houden. 2 dagen?! 2 dagen niets doen, saai! Ik had wel pijn maar ik wilde nog gewoon wat doen.
's Avonds het resultaat van de wespensteek op m'n hoofd: mijn voorhoofd was opgezwollen en m'n ooglid was dik, vreselijk charmant.

's Nachts kon ik niet slapen door de pijn en misschien ook het ritme.. ik slaap wel vaker niet goed hier 's nachts. Ik was om kwart over 2 wakker en bedacht dat het in NL nog maar kwart over 7 was en dacht: laat ik Timo bellen, ik kon toch niet slapen. Daarna paracetamol genomen tegen de pijn en maar proberen te slapen..

Door de regen, onweer, wind is het de afgelopen dagen echt stroomuitval geweest en we hadden ook geen water, of af en toe. We konden dus niet echt douchen!

Vrijdag zijn we bij Trudy geweest, daar Bajera verkend, en lekker gedouchet! Heerlijk fris, warme (!) douche gehad. Trudy is heel close met de familie die naast haar woont. De jongen uit het gezin (Gede) is gids en tourt mensen met een busje rond. Wij wilden graag naar Lovina en Trudy zei: dan moet je met Gede gaan! Zo gezegd zo gedaan, we gaan van 25 op 26 maart naar Lovina, overnachten in een hotel en gaan dan om 6.00 uur 's morgens dolfijnen spotten, yeah! Het kost wel veel geld voor deze 2 dagen, maar Gede laat ons dan alle mooie plekken zien waar we langs komen: de vulkaan, Singaraja, tempels, etc. We zien daar nu al heel erg naar uit.
Zaterdag rustige dag gehad, 's avonds samen met Ibu Kadek gekookt.

We zien ook heel erg uit naar morgen: dan gaan we met Trudy en vriendinnen naar DenPasar, Seminyak en Sanur. Hopelijk is het mooi weer!
Elida kan het lesgeven van ons overnemen.
Aanstaande donderdagmiddag gaan we een week bij Trudy overnachten, in verband met Nyepi. Dan is de elektriciteit en het internet goed (Wifi) en hebben we tenminste ook altijd water!

Hier doet het water het nog steeds onregelmatig of niet, de elektriciteit af en toe, kortom: je weet het hier nooit in Bali!

  • 18 Maart 2012 - 09:46

    Joost & Janneke :

    Dag lieve Marianne,
    Genieten van je gezellige verhalen en prachtige kleurrijke foto's.....veel leuke dingen!!!!!...op naar de dolfijnen....die steken ten minste niet.
    BIG HUG J&J

  • 18 Maart 2012 - 10:02

    Deborah.:

    Awww wat een lieve en mooie koppies hebben die kids <3 Echt super lief! Wel balen van die wespen zeg -.- Is de zwelling al weg? Sterkte ermee en voor de rest heel veel plezier met lesgeven en verkennen van het land (: Liefs.

  • 18 Maart 2012 - 14:09

    Romy:

    Nog gefeliciteerd met je 2 jaar samen met Timo! Echt vervelend van die wespen! Dat doet echt enorm pijn(i know) sterkte ermee!

    Veelplezier nog meis!

    liefs!

  • 18 Maart 2012 - 19:07

    Pieter En Maria:

    Nyepi, is idd heel indrukwekkend. Toen wij op Bali waren hebben we dat ook mee mogen maken. Marianne mooie verhalen en jullie zijn goed bezig daar ! Geniet er nog maar van ;-)

    gr. Pieter en Maria

  • 20 Maart 2012 - 06:58

    Sabine M:

    Wat is UNO?

  • 20 Maart 2012 - 06:58

    Sabine M:

    Enne gefeliciteerd!! Maar dat had ik ook al via facebook gedaan toch?

  • 20 Maart 2012 - 07:04

    Sabine M:

    ik snap nog niet heel veel van het spelletje
    ps. Ik zag Marije gisteren :)

  • 20 Maart 2012 - 08:01

    Sabine M:

    Jammer dat je niet even lekker kon uitleven met die gitaat maar ontzettend vet om met zijn allen te zingen of niet?

  • 20 Maart 2012 - 08:02

    Sabine M:

    Gaaf dat je met de danslessen mee gaat doen: filmpje maken van het oefenen? (en van je eigen moves?)

  • 20 Maart 2012 - 08:03

    Sabine M:

    Die scooter was niet gratis maar op zich is alles daar toch veel goedkoper dan in NL?

  • 20 Maart 2012 - 08:04

    Sabine M:

    Jeetje wat een k**beesten! Wel stoer van je dat je het hebt geprobeerd, dat je de kids wilde beschermen!

  • 20 Maart 2012 - 08:07

    SAbine M:

    das niet de jetlag toch? van hoelaat tot hoelaat slaap je daar? is het daar eerder licht ofzo? of heb je ook geen idee waar het aan ligt?

  • 20 Maart 2012 - 08:08

    Sabine M:

    Niet douchen terwijl je wel wonden/wondjes hebt.. hmm.. hoe gaat het nu met de wespensteken?

  • 20 Maart 2012 - 08:09

    Sabine:

    Ga je nog vasten of niet?

  • 20 Maart 2012 - 08:10

    Sabine M:

    Mooie plannen 25 maart!

  • 20 Maart 2012 - 08:11

    Sabine M:

    Sorry ik zal de volgende keer alles in een word bestand zetten en dan pas verzenden :P
    Wel weer leuk om wat van je te horen!
    Dikke KUS!

  • 23 Maart 2012 - 18:10

    Marijn:

    Hi Mar,
    Geweldig leuk verhaal!
    Leuke foto's laten jullie zien!

    Groeten vanaf mijn nieuwe tab met toetsenbord!

  • 24 Maart 2012 - 20:34

    Opa En Oma :

    marianne wat een verhaal weer,en de steek van de wespen was niet zo mooi ,maar uitkijken voortaan, want ze kennen je niet meer terug, met zo een bolle toet!!
    heel veel groetjes en een dikke kus van opa en oma!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 30049

Voorgaande reizen:

20 Mei 2016 - 16 Augustus 2016

YWAM Kona, Hawaii & Aruba

15 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Bali

Landen bezocht: