De eerste week is voorbijgevlogen.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu De eerste week is voorbijgevlogen.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

De eerste week is voorbijgevlogen..

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

26 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Het gaat goed met me!
Het is erg warm hier dus ik zweet me best wel kapot! Factor 50 van Amanda is bijna op en deze hebben we best wel hard nodig met de hitte. Mijn armen smeer ik met factor 30 in. Ben ondertussen aan het vervellen van het verbranden in Kuta..
Ik ben helemaal gezond, drink veel thee en water, en geen last gehad van ander eten (gelukkig!). We krijgen genoeg fruit, wat allemaal lokaal geplukt wordt: duku, watermeloen, druiven, jackfruit, mangustan en ik kan nog wel een hele lijst opnoemen. Aan vitamines geen gebruik! Twee of zelfs drie keer per dag eten ze hier mie goreng en/of rijst. Ik vind het best wel lekker, alleen soms iets te pittig.
We krijgen 's ochtends meestal 3 kleine pannenkoekjes met chocolade erop. 's Middags ook meestal rijst/mie maar we hebben ook brood gekocht (en hagelslag) dus dit eten we ook wel eens in plaats van mie.
Gelukkig had ik thuis al wat sambal gegeten ;) De hete pepers laat ik wel staan!

We hebben de eerste dag dat Elida (Engelse lerares) hier was de kinderen een liedje aangeleerd en onszelf voorgesteld. De dag erna kwam Elida maar niet en hebben toen zelf geïmproviseerd voor 2 uur. Ging nog best goed! De dag erna zijn we ‘s ochtends naar Elida gegaan om te vragen hoe het met haar was. Ze was naar de dokter geweest en deze zei dat ze rustig aan moest doen... dat betekende voor ons de komende 2 dagen lesgeven!
We hebben het liedje ‘I like the flowers’ aangeleerd met bewegingen en deze kennen ze nu helemaal uit hun hoofd, zelfs in canon. Arne (docent muziek op de Pabo) zou trots op ons zijn!

Zolang we op Bali zijn blijven we bij Kadek en Made. Waarschijnlijk gaan we in de weekenden verder uitstapjes maken, maar ‘s ochtends en ‘s avonds zijn we vrij en kunnen dan ook al veel ondernemen.

Donderdag zijn we ‘s ochtends naar de supermarkt in Tabanan gegaan en daarna naar het beroemde Tanah Lot. Dit is een tempel op een grote rots in het water. Wanneer het eb is kun je de tempel bezoeken, maar omdat wij er met vloed waren, konden we deze niet van dichtbij bekijken. Ondanks dat dat het enige ‘toeristische’ was in Tanah Lot, was het een mooi plaatje.

Dinsdag gingen Jorma en ik oefenen op de scooter..tussen de rijstvelden (hier om de hoek). Heel erg gaaf! Ging best wel goed, maar ik vind die hobbelige wegen wat gevaarlijk, tot nu toe ga ik dan bij Amanda achterop. Woensdag gingen we naar Belimbing, met allerlei Villa’s en prachtig uitzicht op de sawa’s. Daar op de wat grotere weg gereden, echt gaaf. Op een gegeven moment kwam er een tropische regenbui dus zijn we ergens wat gaan drinken, daarna weer weg met de scooter, toen ging het weer regenen, weer schuilen, toen het weer droger was met de scooter.. en toen we bijna thuis waren kwam er nog een mega tropische regenbui waardoor we kletsnat thuis kwamen. Een natte bedoeling allemaal, maar we hadden wel lol: best wel steil naar beneden en naar boven, scherpe bochten, goed uitkijken...maar het was een goede weg! (No bumpy road)

Vrijdag zijn we naar de hanengevechten gegaan (is eigenlijk illegaal en mag alleen maar na bepaalde tempelfeesten worden gedaan). Eerst gaan ze kijken welke hanen tegen elkaar kunnen vechten. Dan kun je geld inzetten op de haan die volgens jou wint. Daarna wordt er aan de poot van de haan een mesje vastgemaakt. Tot slot begint het gevecht. De haan die gedood is wordt meegenomen om op te eten door de eigenaar van de haan die het gevecht gewonnen heeft. Best wel cru... na 1 hanengevecht is het afgelast vanwege de tropische regenbui.

Zaterdag zijn we naar het apenbos geweest en wilden we een scooter huren. Omdat we geen helmen droegen (zijn hier verplicht) en de politie verderop stond, besloot Made dat we ergens anders heen zouden gaan. Weer terug thuis kregen de kinderen Balinese dansles waar we naar hebben gekeken. Erg bijzonder om te zien hoe anders ze dansen, maar wel erg knap! 's Avonds naar de zonsondergang op het strand (Soka beach) wezen kijken, wauw, echt nog nooit zo'n mooi uitzicht gehad! Daarna hebben we een scooter gehuurd, voor 1.200.000 Rp = 100 euro in de maand. Daarna door het donker terug (gelukkig heb ik nu een helm) en nog geskyped met m'n familie en Timo. Internetverbinding was niet erg goed. Made heeft Timo en z'n ouders en de hond (Snoopy) wel ontmoet, hij wilde graag eens zien hoe dat werkte met Skype, haha.

Vandaag zijn we naar een dam geweest in het dorp ' Sacred river'. Voordat we daar eindelijk waren, moesten we eerst 5 minuten met de scooter en daarna 600 (!) treden naar beneden. Daar aangekomen: prachtig uitzicht en verderop konden we heerlijk zwemmen. Het water was lekker fris. Er vloog op een gegeven moment een vogeltje uit de boom, Made heeft hem meegenomen voor in de kooi (zijn andere 3 vogels zijn na een storm uit de kooi gevlogen die omgevallen was). Het ergste was de terugweg: in de 30 graden hitte de 600 treden weer OP! Boven aangekomen zweetten we ons kapot, het droop van m'n lichaam af. Gelukkig met de scooter (fris windje) en heerlijk thuis onder de koude douche. Nog nooit zo'n heerlijke douche gehad.

Morgen begint de ' werkweek' weer.. we hopen dat Elida er weer is anders moeten we weer wat gaan verzinnen.. liever willen we eerst kijken hoe het er daar aan toe gaat. Maar je weet het nooit, want de Balinezen doen het gewoon rustig aan!

Ik leer steeds meer Indonesische woorden, erg leuk! Hieronder een aantal:

- enak sekali: erg lekker
- bagus: mooi
- selamat jalan: goede reis
- selamat malam: goedenacht
- selamat tidur: weltrusten
- selamat makan: smakelijk eten
- babi: varken
- ikan: vis
- pisang goreng: gebakken banaan (heel erg lekker!)
- satu, dua, tiga, empat, lima: 1,2,3,4,5
- tidak: nee

Made kan trouwens best wel goed Nederlands, geleerd van de vrijwilligers die hier allemaal zijn geweest. Zijn Nederlands is bijna beter dan zijn Engels, haha! Daardoor gaat het communiceren soms met wat horten en stoten.

Blijkbaar trek ik gekko's aan, want de afgelopen 4 dagen zijn de volgende dingen voorgevallen:
1. Een gekko poepte op mijn hoofd
2. Toen ik 's ochtends m'n bed uit kwam en op de stoel ging zitten, voelde ik onder mijn voet iets, blijkt het een mini gekko te zijn (dood)..
3. 's Avonds, toen ik naar bed ging, hoorde ik opeens een ' plof' geluid naast me. Bleek dat er een gekko op mijn klamboe was gesprongen/gevallen.
4. Gisteren bij het huren van de scooter viel er vanaf het dak iets op mijn hoofd, je raad het al: een GEKKO!

Nu is het dus zo dat ik bij alles wat er 'uit de lucht komt vallen' denk dat het een gekko is..Ze hebben hun naam er in ieder geval aan te danken: ze zijn wel een beetje GEK.. (op mij).

Genoeg voor nu, ik lees graag jullie reacties en hoe het met jullie gaat in het frisse Nederland!

Lieve groetjes

  • 26 Februari 2012 - 09:33

    Marijn:

    GEWELDIG Leuk verhaal Marianne! Fijn dat je al goed aan het 'inburgeren' bent, maar de Balineese cultuur helpt daar natuurlijk bij, met zulke gastvrije mensen.
    Heb je al een aanzoek gehad van een gekko.....? Dat zou pas GEK zijn! ;-)
    De bedoeling van een stage is natuurlijk ook dat je dingen doet, die je anders nooit meemaakt, zoals de mooiste zonsondergang van je leven. Prima dat je zo hard werkt (zweet.... haha)
    Kus van je paps!!

  • 26 Februari 2012 - 09:44

    Deborah:

    Hahaaha die gekko's! Wij hebben ook zo'n beestje thuis, als huisdier ;p Alleen is die van ons heel sloom hahah... Wat leuk dat je daar leert scooter rijden! Volgens mij kom je terug met hele mooie ervaringen (: Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende reisverslag! Liefs.

  • 26 Februari 2012 - 12:32

    Romy:

    Hey Marianne!
    Echt iets voor jou met die gekko's hahahah! wieweet wordt je nog vrienden met ze op een dag;) hahahah
    Leuk om te lezen dart je helemaal gezond en blij bent daar! succes met het lesgeven;)

    liefs

  • 26 Februari 2012 - 12:51

    Sabine M:

    Net je verhaaltje ook aan Gregor voorgelezen :)
    Leuk! Hihi Gekkie Greggie Gekko! xx

  • 26 Februari 2012 - 12:51

    Sabine M:

    Net je verhaaltje ook aan Gregor voorgelezen :)
    Leuk! Hihi Gekkie Greggie Gekko! xx

  • 26 Februari 2012 - 14:32

    Ingrid:

    We hebben al je verhalen al gehoord gelezen en gezien! Allemaal mooie foto's en leuke filmpjes!

    Wel gaaf dat je steeds kan scooterrijden;p En vet grappig met die gekko's;D
    We missen je hier, maar vinden het ook hardstikke leuk wat je allemaal meemaakt! Heel veel plezier daar met zijn allen!

    Liefs en xxxx,
    Ingrid je kleine zusje<3

  • 26 Februari 2012 - 15:15

    0pa Oma:

    marianne wij hebben mooie foto's gezien,en je zult het best naar je zin hebben daar,en je bent het dansen nog niet afgeleerd!heel veel groetjes en een dikke kus vaqn opa en oma!!!!!!!!!!!

  • 26 Februari 2012 - 15:15

    0pa Oma:

    marianne wij hebben mooie foto's gezien,en je zult het best naar je zin hebben daar,en je bent het dansen nog niet afgeleerd!heel veel groetjes en een dikke kus vaqn opa en oma!!!!!!!!!!!

  • 26 Februari 2012 - 18:11

    Maria:

    TJa als ik de foto's en het fimpje bekijk gaat het lesgeven jullie wel heel goed af, maar ja wat wil je met zijn 3en voor de klas;-) Leuk om alles te lezen en mee te beleven, geniet ervan !

    gr. maria

  • 26 Februari 2012 - 19:39

    Annelies Breeveld:

    Nice Marianne om je verhalen te lezen! Echt tof om zo in een totaal andere cultuur te belanden!! Veel su6 in deze nieuwe werkweek! Genietse van de kinderen!!

  • 26 Februari 2012 - 19:44

    Annelies Breeveld:

    Toffe reisgenoot heb je trouwens! Mooie foto op haar site van de sprong op het strand!

  • 28 Februari 2012 - 12:12

    Daan :

    Hee Marianne,
    Ik had het helemaal niet meegekregen dat je naar Indonesië ging. Maar wat leuk joh. Leuk om die reisverslagen van je te lezen! Als ik naar het buitenland kan met de pabo ga ik dat ook zeker doen! lijkt me echt te gek!
    Ik ga morgen naar Peter dus dan hoor ik vast meer.
    Nog heel veel plezier daar! en ik kom zeker een keer langs om je verhalen te horen als je terug bent!:)
    Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 30056

Voorgaande reizen:

20 Mei 2016 - 16 Augustus 2016

YWAM Kona, Hawaii & Aruba

15 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Bali

Landen bezocht: