Ankah, prachtig binnenland - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Ankah, prachtig binnenland - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Ankah, prachtig binnenland

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

20 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Selamat pagi (goedemorgen) allemaal,

Gistermiddag zijn we aangekomen in Angkah, na een reis van ongeveer 2,5 uur met de auto. Wat zagen we onderweg prachtige dingen: de sawa's, palmbomen met kokosnoten, allerlei verschillende bloemen.. echt prachtig! Heel anders dan in Kuta. Hier is het echt rustig..

We werden om kwart over 12 warm onthaald door Kadek (vrouw van Pak made), zijn twee kinderen (dochter van 12 en zoon van 5) 5 andere kinderen, de hond, kippen en het konijn. Hier zitten ook gekko's, die je hoort, we hebben al 4 kleine en 1 grote gezien.
We kregen gelijk een kokosnoot te drinken en de verschillende vruchten uit de tuin: rambutan en mangustan, en een soort passievrucht. Eerst een beetje apart, maar echt heerlijk!
We kregen een rondleiding en de koffers werden naar onze kamer gebracht: Amanda en ik slapen op een grote kamer met een tweepersoonsbed, kledingkast en 2 lage tafeltjes. We hebben ook een eigen wc en douche. Luxe, zo hadden we het niet verwacht! Ze verontschuldigden zich dat het niet zo mooi was als het hotel, maar dat was echt niet nodig.
We kregen rijst met mie, ei en een soort zeewier te eten tussen de middag.
Daarna nam Pak made ons mee: maar we gingen met de motorfiets/scooter! De wegen zijn hier best wel steil en hobbelig dus ik ging achterop bij Amanda (die 4 jaar scooter heeft gereden). Ze deed het super! Jorma ging bij Pak made achterop. We gingen naar de vissersplaats maar daar aangekomen was het al afgelopen. Daar vlakbij woonde een vriend van Pak made, die schilder is. Hij maakte echt prachtige schilderijen en had zelfs een aanvraag vanuit Katar!
We gingen weer terug om onze koffers uit te pakken, klamboes op te hangen (we hebben een geweldige constructie bedacht, al zeggen we het zelf ;)) etc.
Pak made vroeg of we naar het strand wilden.. natuurlijk! Hij brengt ons echt naar de meest geweldige plekjes, onze persoonlijke gids, heel gaaf! We gingen Balian Beach (veel surfers gezien) en daarvoor naar het andere strand, daar zat een supergrote grot met allemaal vleermuizen.. brrr! Ben niet te dichtbij gekomen want ik wil niet gebeten worden door die beesten..dodelijk! Ik heb gelukkig wel m'n inentingen tegen rabies gehaald, maar toch..ondergaande zon gezien, daarna lekker mie goreng gegeten.. echt super.
De dochter van Pak made en Kadek (ik kan haar naam nog niet goed onthouden, sorry) was de voorkant van mijn boekje ' 1 minuut voor God' aan het overschrijven. Wel mooi! Ben nu alleen het boekje kwijt..
's Avonds toen we wilden gaan slapen zag Amanda ineens een elleboog onder het bed liggen. Daar lag de dochter van Kadek en Pak made. Het schijnt dat ze altijd de eerste nacht graag bij de vrijwilligers slaapt, haha! Haar ouders hadden haar weggehaald.

Vanochtend vroeg gewekt (half 3) door de hanen in de buurt. Kon gelukkig wel weer verder slapen maar om 6 uur werd ik weer wakker door de hanen. Toen ik mijn ogen open deed zag ik dat de dochter van Pak made aan mijn bedrand zat. Ik heb even haar hand vastgehouden (door de klamboe heen) en even daarna mocht ze bij me komen liggen. Ze heeft een tumor in haar hoofd gehad, die hebben ze eruit gehaald en dit is niet helemaal goed gegaan. Ze heeft een lagere intelligentie. Is een lief meisje, maar ook aanhankelijk en ze kan af en toe agressief worden als ze haar zin niet krijgt. Ze heeft Jorma al gemasseerd, dus we kunnen in ieder geval bij haar terecht voor een massage ;) Haar broertje is 5 en is helemaal fan van Christiano Ronaldo en voetbal. Dat doet hij dan ook het liefst de hele dag.

Vandaag ga ik even oefenen op de scooter (haha ja echt waar :P) en om een uur of 2 komen de kinderen naar de school hier. Het is echt anders dan ik me had voorgesteld, het is veel kleiner! En om 4 uur gaan de kinderen alweer weg..we kunnen dus maar 2 uur per dag lesgeven.. best wel weinig! Kadek geeft ook les op de basisschool hier, dus we kunnen daar ook een keer komen kijken (misschien wel lesgeven?)

De mensen zijn hier echt heel lief, behulpzaam en zorgzaam. We mogen alles gewoon gebruiken: de computer, scooter etc. en we mogen gewoon bij hun blijven eten. We maken nog wel afspraken over de kosten van verblijf etc.
Skypen lukt wel, maar zonder camera en volgens mij ook zonder geluid..

Kortom: prachtige, liefdevolle en warme tijd hier!

Zie graag jullie reacties tegemoet!

Lieve groetjes! Salam manis!

P.S. Ik zet de foto's op Picasa, als je mee wil kijken in het album, stuur dan een mailtje met je e-mailadres naar mij, dan kan ik je toevoegen.

  • 20 Februari 2012 - 07:47

    Marijn:

    Geweldig fijn te lezen dat jullie je zo welkom voelen!
    Ben blij voor je dat je dit allemaal meemaakt!
    Kus van je vader!

  • 20 Februari 2012 - 07:49

    Deborah.:

    Hardstikke leuk om te lezen! Bah, vleermuizen, ik zou ook niet naar binnen gaan hahah. Het lijkt me daar heel gezellig! De familie klinkt erg vriendelijk. Wel sneu voor dat meisje, al ziet ze er toch heel gelukkig uit (foto van Jorma). Wel heel lief, dat ze bij jullie wou komen liggen! Heel veel plezier en jullie zullen vast snel wennen! Liefs.

    Ps: Ik wil wel graag die foto's zien, maar ik heb je e-mailadres niet. Ik kijk wel even of ik hem in een persoonlijk bericht kan sturen (:

  • 20 Februari 2012 - 07:52

    Marijn:

    Prachtige foto's!

  • 20 Februari 2012 - 08:53

    Laura Koning:

    Wauw! Wat een gave dingen maak je allemaal mee zeg! Ik ben heel benieuwd naar je foto's, weet niet of je mijn mailadres hebt...?!
    Maar wat een bijzondere ervaring zo'n reis zeg... Echt vet!
    Geniet nog maar lekker van je tijd daar! Take care

  • 20 Februari 2012 - 15:21

    Anke:

    Lieve Mar, Oh hemeltje , dat klinkt echt als een paradijs op aarde! Vind het super voor je dat in elk geval alle eerste indrukken al goed zijn. Niets voor niets luidt het gezegde; 'een goed begin is het halve werk'. (Of is dat niet helemaal van toepassing op indrukken? Nouja, je weet vast wel wat ik bedoel.)

    xxxxxxxxxxxxxxxx

    ps. Ik ben natuurlijk ook érg benieuwd naar je foto's!

  • 20 Februari 2012 - 15:55

    Jeanne:

    Lieve Marianne, fijn om zoveel enthousiasme te lezen uit je reisverslag! Wat lief dat deze mensen jullie zo wegwijs maken en goed voor jullie zorgen. Je hebt een prachtige kamer! het ziet er goed uit allemaal.
    veel liefs van mama

  • 20 Februari 2012 - 17:19

    J&J:

    Dag lieve Marianne,
    We genieten van al je ervaringen. Klinkt allemaal super uitdagend. Fijn dat jullie samen zo'n fijne start mogen maken.
    Succes, veel succes, heel veel succes.
    Dikke digitale knuffel van J & J.

  • 20 Februari 2012 - 18:03

    Inge:

    Hey nichtje!

    Wat fijn dat het zo goed gaat! Veel plezier nog!

    xx Inge
    P.s. wil je mij ook de link van de fotos sturen?

  • 20 Februari 2012 - 18:31

    Elvira:

    Hi Marianne,
    Fijn dat je het goed hebt. Blijf maar ver weg van die vleermuizen ondanks je vaccinaties!! Ik wordt helemaal jaloers op de mangosteen en rambutam: zo lekker!!!
    Geniet ze

  • 20 Februari 2012 - 19:19

    Romy:

    Echt een leuk verhaal joh! je zult zien dat de tijd gaat vliegen! enjoy it!

    liefs

  • 21 Februari 2012 - 10:07

    Marianne:

    Mijn e-mailadres is: marianneoerlemans@hotmail.com

  • 21 Februari 2012 - 12:22

    Maria:

    Ha Marianne,

    Als ik je mooie foto's zie herken ik er heel veel van, de tijd vliegt dus GENIETEN !!

  • 22 Februari 2012 - 09:39

    Sabine M:

    Korte reacties tussen het lezen door:
    Je kamer met zijn drieën was ook al zo heerlijk groot, je boft wel!
    En wel lekker denk ik om na die drukte weer even rust en mooiheid van bloemen enzo om je heen hebt. xx

  • 22 Februari 2012 - 09:40

    Sabine M:

    Surfers yeah dude! Go with the flow!

  • 22 Februari 2012 - 09:41

    Sabine M:

    Hihi wat een schatje dat dochtertje!

  • 22 Februari 2012 - 09:47

    Sabine M:

    Hoe gaat het met de lessen? Lukt het met de voorbereiding? Werk je daar ook met thema's? Is het onderwijs daar anders dan in NL (en dan niet alleen qua uren)? Wat doen die kinderen na die 2 uren? Moeten ze dan werken? Hoe zijn de kinderen? Vergelijkbaar met in NL of rustiger/ drukker? Lijkt me gaaf als je ook op die andere school kunt kijken indd en misschien wel lesgeven, dat opent deuren ;)

  • 23 Februari 2012 - 09:48

    Aky:

    Beste Marianne,
    Bedankt voor je uitgebreide reisverslagen. Leuk om te horen, wat je allemaal meemaakt en beleeft en wat je daar voor de mensen kunt betekenen. Veel zegen, wijsheid en plezier gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 30051

Voorgaande reizen:

20 Mei 2016 - 16 Augustus 2016

YWAM Kona, Hawaii & Aruba

15 Februari 2012 - 01 Juni 2012

Bali

Landen bezocht: