Meeting new people & saying goodbye - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Meeting new people & saying goodbye - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Meeting new people & saying goodbye

Door: Timo & Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

20 Juni 2016 | Verenigde Staten, Kailua-Kona

Lieve allemaal,

Bij deze weer een nieuwe blog met onze highlights van deze twee weken:

- Meeting Uncle Peni / DTS day / leading grounds
Het was zover: de befaamde Uncle Peni (baas van de grounds) zouden we ontmoeten in onze tweede werkweek. We hebben elke ochtend om 9 uur met hem een korte pauze. Dan deelt hij iets uit de Bijbel, vraagt ons naar: 'Wat zegt God tegen jou?' Een grote man, hij komt uit Samoa (eilandengroep tussen Hawaii en Nieuw Zeeland) en stafft een DTS (All nations & Generations). Zijn vrouw werd 50 jaar, dus de meiden van grounds werden in de keuken aan het werk gezet: leren om Samoaans (?) eten te koken. Vervolgens hebben we die avond geserveerd op het feest. Was gezellig & bijzonder om zo'n feest mee te maken.

Ééns per 6 weken heb je recht op een DTS day. Heel relaxt, want het programma begon pas om 9 uur (UITSLAPEN!!) en duurt tot 12 uur. Het grappige was dat Uncle Peni die dag moest spreken, dus hij zei al: nu ben ik nog zenuwachtiger want mijn mission builders zijn er bij ;-) Hij deelde veel over zijn eigen leven en hoe God steeds voor hem zorgt in kleine maar ook grote dingen. God riep hem om terug naar Samoa te gaan om het goed te maken met zijn vader, maar hij had geen geld. Toch ging hij naar het vliegveld, vliegtuig zat vol. Op een wonderlijke manier kreeg hij van een onbekend iemand 'ik weet niet waarom, maar ik moest je dit geven' precies het geld én een plaats voor een vliegticket. Heel bemoedigend om te horen dat God echt voorziet, ook al zien wij het niet altijd voor ons hoe het gaat gebeuren. 's Middags met Marita bijgepraat!

Gedurende deze week en komende week gaan er mensen weg en donderdag komen er nieuwe mensen. Dit betekent dat we nu (nog) maar met 4 personen zijn, waarvan één iemand de groep moet leiden. 3 × raden wie Uncle Peni heeft aangesteld? Juist ja. Marianne, als enige vrouw onder de mannen. Haha. Gelukkig zal Timo me ook helpen ;-) Maar het is wel een gebedspunt, zeker omdat twee andere jongens niet super met elkaar overweg kunnen. Voordeel is nu wel: we mogen bepalen wat er moet gebeuren én we mogen op de gators rijden!!
Ohja, en Marianne mag alleen op de ride on maaier rijden, dat is cool en chill: weer iets geleerd!

- Ministry night: Dit is eigenlijk een aanbiddingsavond maar er wordt ook ruimte gegeven om voor en met elkaar te bidden, als je ergens gebed voor wilt. Gaaf om geestelijk opgebouwd te worden en te genieten van het programma op de basis.

TRIPS
- Waipio Valley
Waipio Valley was een trip naar de waterval met een flinke hike: 2 uur door en langs de rivier (het water kwam tot onze borst) klauteren om vervolgens de waterval te zien. Avontuurlijk & indrukwekkend! Tot slot heerlijk genoten van een duik in de zee, waar de rivier van de waterval uitkwam. Na het zoute water kon je je dus 'afdouchen' met het zoete water uit de rivier. Hebben ook een kreeft gezien!

- Hilo: Narnia falls, Boiling pots, Rainbow falls, Hot springs & Volcano
Deze trip was afgelopen zaterdag. Met een groep van 15 man zouden we een hele dag weggaan met 3 auto's. Omdat wij er nog als laatste bijkwamen, moesten we een auto huren: dat hebben we gedaan én we hebben nu geleerd hoe we in een automatische auto moeten rijden (die hebben ze alleen maar hier in Amerika): chill! De car rental was bij het vliegveld en we hadden geen auto. Voor het eerst dus: HITCH HIKEN (liften). Bijzondere was, na 2 minuten op een zijweg van de snelweg stopte er al iemand! Aangekomen de car rental vroegen we of we voor haar mochten bidden en of ze voor iets specifieks gebed wilde. We hebben voor haar gezondheid en werk gebeden. Dit vond ik echt gaaf, want ik had zoiets van: geven we haar geen bedankje/geld? Gebed is nog wel mooier vind ik :) Ik mocht in een Nissan Altima rijden, luxe hoor. Het werd en lange dag, we hadden veel gepland.
Narnia falls zijn 7 watervallen in een vallei. Heel bijzonder, want je moet door en over de rotsen, tussendoor zwemmen (en van rotsen springen). De laatste watervallen kwamen samen en onderaan was een soort grot waar je met 4 mensen in kon zitten. Een bijzondere ervaring.
Boiling pots (Pe‘epe‘e Falls) is de plaats waar de Wailuku rivier stroomt langs de lijn van de lava van zowel Mauna Kea als Mauna Loa samenkomen. Rainbow falls is hier ook een deel van. Onderweg reden we zowaar langs het ziekenhuis waar Timo geboren is!
Hot springs (Ahalanui Park): natuurlijke hot tub (wel een grote hot tub vanwege een lava tube die in zee uitkomt), heerlijk gezwommen in water wat zo'n 32 graden was. Daarna wilden we naar de vulkaan om de lava flow te bekijken, daarvoor moesten we om half 1 pas daar aankomen omdat er security is. Toen we er aankwamen was er politie maar we bleven nog wachten: totdat ze de sirenes af lieten gaan, toen gingen we (wijs als we zijn:P) weg. Het schijnt dat je een boete van 1000 dollar kunt krijgen als je wordt betrapt of dat je het land uitgezet kan worden. In ieder geval, het was wel spannend! Uiteindelijk waren we na een lange reis om 4 uur 's nachts thuis. Kort slapen en om 8 uur de auto's terugbrengen, weer even slapen en daarna uitrusten voor de drukke 'transition week' begint.

KOKUA CREW

- Angels & Mortals
We deden met onze Kokua Crew een spel: Angels en mortals. Doel is om als engel (iedereen is een engel voor een 'sterveling') stiekem iemand (die je toegewezen kreeg) te zegenen met iets: bv. lief berichtje, cadeautje, iets aardigs doen. Was gaaf omdat sommige mensen heel creatief/fanatiek waren in hun 'blessings', terwijl wij dat nog wel lastig vonden. Timo had pistache ijs gekocht en dat bleek het lievelingsijs van zijn 'mortal'. Er werden lieve berichtjes gestuurd, via via, zodat niemand er achter zou komen wie de 'angel' zou zijn. Gaaf om te doen op kamp/in een groep. Marianne heeft een selfiestick en drinkbeker gekregen en Timo werd gezegend met lekkers :)

- Lovefeast (dress up dessert night): met de CREW dessert eten bij YWAM Ships (op de boulevard). We hebben samen avondmaal gevierd, dat was erg bijzonder. Tot slot lekker dansen met elkaar: de Braziliaanse/Spaanse mensen konden er wat van! Suavemente....

- Goodbyeparty: met een bonfire op 'the Old airport'. In het weekend gingen er een aantal mensen weg en gedurende week. Lastig dat iedereen weggaat, om afscheid te nemen. We hebben S'mores gegeten: marsmallows tussen crackers en een stuk chocolade. Yummie! (de chocolade in Nederland is wel lekkerder hoor :P) Nare is dat Timo wat brandwonden heeft opgelopen doordat een stafflid heet zand wegtrapte zijn kant op. Gelukkig heeft hij goed gekoeld en ziet het er wel goed uit nu.

Kortom: leuk om bij Uncle Peni te zijn, het eiland verder te ontdekken, spannend om nieuwe verantwoordelijkheden op de grounds te krijgen, moeilijk om afscheid te nemen. We zitten nu al op de helft! De tijd vliegt voorbij.
We genieten ontzettend alhoewel het ook wel hard werken is door de week en we dan niet veel energie hebben om andere dingen te doen: toch mogen we het allemaal doen met liefde en vreugde!

Aankomende week is Transition week. Dit betekent dat de DTS studenten weg zijn (zij hebben work duties en moeten van 5 tot 7 uur 's morgens! in de keuken werken). Wij worden van Grounds gehaald en moeten dan een week in de keuken helpen. Het gras blijft alleen wel groeien, dus we hebben een hoop te doen als dat klaar is. We hebben gehoord dat op 30 juni de elektriciteit van de campus wordt gehaald voor één dag. Dan kan de keukencrew niet werken en worden zij ingezet op de grounds! Dus we hebben dan een zogenaamde 'beautificationday' om met zo'n 40 man de campus mooi te maken. Genoeg werk te doen dus!

We'll keep you posted!

LOVE!
Timo & Mar

P.S. We missen de gezonde broodjes, de chocolade en de stroopwafels wel hoor, die hebben we al gedeeld en opgemaakt :P

• 20 Juni 2016 - 09:24

Timo & Marianne Van Os:

Lieve mensen, ik ga nog een paar foto's uitzoeken. Het is nu alleen al te laat, dus wij gaan lekker slapen! De foto's volgen nog!

• 21 Juni 2016 - 02:02

Rob Van Os:

Lieve Timo en Marianne,

Leuk dat jullie ook in Hilo zijn geweest, dat mocht natuurlijk niet ontbreken aan een tocht naar Hawaii.
    Hopelijk ben je al weer opgeknapt van de brandwonden!
    Succes en zegen met het keukenwerk en de laatste weken.

Liefs van pap

• 23 Juni 2016 - 20:13

Marije:

Lieve Timo en Marianne,

Leuk om jullie advonturen te horen en te lezen! Mooi dat jullie veel genieten van het werk en de trips. Dat Angels en mortals klinkt heel leuk, leuke en verrassende manier om bemoedigd te worden! Geniet daar vooral verder en jullie zijn geweldig bezig in Gods werk!

Liefs Marije

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011