Eerste werkweek: zwoegen & zweten op de Grounds! - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu Eerste werkweek: zwoegen & zweten op de Grounds! - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Timo & Marianne van Os - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek: zwoegen & zweten op de Grounds!

Door: Timo & Marianne

Blijf op de hoogte en volg Timo & Marianne

06 Juni 2016 | Verenigde Staten, Kailua-Kona

Aloha!

Na een intensieve werkweek zijn er weer :)

Onze eerste werkdag begon vroeg: om 5 uur opstaan, want de busjes vertrekken vanaf Hale Ola (huis van het licht, onze verblijfplaats) om 5.40 zodat we om 6.00 uur devotional hebben. Eerst wordt er wat meegedeeld (praktische zaken) en daarna deelt iemand iets over God (korte overdenking) en om half 7 ontbijten we in de 'cafetaria'. Om 7 uur start ons werk op de grounds! Dit houdt in de hele grond van de campus, wat wij moeten onderhouden met een groep van 7 personen: Taylor ("leider" van de grounds), Greg, Diana, Arjen (Iry), Alex, Timo & ik. Af en toe hebben we deze week hulp gehad van anderen. Wat houdt onze werkdag in?
Allereerst rijden we op geweldige 'gators' met een aanhanger via de grote laan met palmbomen naar de gate om de gevallen palmboombladeren op te rapen en palmboomzaden af te zagen. Ze gebruiken hier een hoop machines, ik heb voor het eerst een bladblazer (best zwaar!) gebruikt om de vele plumeria's (prachtige bloem) van de weg af te blazen. Ook veel grasgemaaid en veel geharkt om alle gevallen bladeren op te ruimen. Geloof me, als je dit 's morgens gedaan hebt, liggen er 's middags weer bladeren ;-) Er wordt hier wel gebruikt gemaakt van herbiciden die in Nederland en Canada verboden zijn, maar hier wordt het wel gebruikt. Hier blijven we zo veel mogelijk van uit de buurt omdat het zo ongezond is. Woensdag vooral onkruid gewied (ik vind dat echt heerlijk rustgevend!) en donderdag was er een boom omgevallen die we gingen kortwieken: voor het eerst een kettingzaag leren gebruiken. Was spannend maar ook gaaf! Vrijdag was een rustige dag, we hebben onkruid gewied en nog wat plumeria's weggeblazen ;)

Er is hier heel veel te doen op de campus, elke maandagavond hebben ze Ministry night, dinsdagavond hebben we Kokua Crew meeting (verplicht): eerst worship en dan een spreekster. Woensdag is er Bijbelstudie (apart voor mannen en vrouwen) op Hale Ola, donderdagavond Prayer night. We zijn nog niet overal naar toe geweest omdat we óf moe waren van het werken óf we andere dingen hadden gepland, namelijk op woensdagavond: Mauna Kea!

De vulkaan steekt 4200 meter boven de zeespiegel uit en is daarmee de hoogste berg ter wereld (10.203 meter gemeten vanaf het laagste punt).
Met een groep van 10 personen gingen we in een truck die we hadden gehuurd (6 personen voorin, 4 personen achterin) om de zonsondergang en sterren te bekijken. We konden de hele weg in de auto blijven zitten, deels was het verharde weg. Bovenop staan 1 telescopen. Het punt van Mauna Kea is zo ontzettend dicht bij het heelal zodat je de sterren ontzettend goed kan zien. Voor het eerst hadden we het koud, maar dat was eigenlijk wel heerlijk in plaats van al dat zweten de hele tijd. Met slaapzakken en matjes die achterin de truck lagen konden we de sterren zien. Heel bijzonder!

Dit weekend was er een men’s en woman’s retreat. Timo's hoogtepunt van deze week: proberen om te surfen en in Pololu Valley langs een touw steil omhoog klimmen tijdens de men's retreat. Afgelopen weekend gingen de mannen kamperen in Pololu Valley en een grote hike (van 6 uur) maken.

De vrouwen hadden de zaterdag waar we een studie hadden over je identiteit, waarbij we een stukje van the Lion King bekeken. We gingen in groepjes uiteen om Gods woorden door anderen over ons te laten spreken, dit was zo bemoedigend! We leerden een Hula dance van de film Lilo & Stitch. Daarna hadden we een hele bijzondere tijd waarin een aantal meiden iets kwetsbaars over henzelf deelden maar door het te vertellen het in het licht kwam en ervoor gebeden kon worden zodat ze meer vrijheid konden ervaren. Dit was heel gaaf. Tot slot een prachtige zonsondergang en diner op ’t strand gehad bij het oude vliegveld. De hula dance werd ook nog even in praktijk gebracht.

Vandaag hebben we niet veel bijzonders gedaan. Aan het eind van de middag zijn we nog even Kona in gelopen en hebben wat geshopt. Tot slot een heerlijke pizza (Marianne verlangde daar al een aantal weken naar) en als dessert een lokale ‘Kona Coffee Mud pie’: koffie ijs met oreo, cream en chocoladesaus met macademianoten.
Heerlijke afsluiter van ’t weekend!

LIEFS!
T&M

• 06 Juni 2016 - 13:12

Trudy Van Der Maden:

Wow wat een belevenissen, leuk om te lezen Marianne en Timo.....een heel prettige week weer....groetjes vanuit het heerlijke Bali...

• 06 Juni 2016 - 15:03

Jeanne Oerlemans:

genieten maar van alle bijzondere ervaringen....
    Als jullie thuiskomen weten jullie je eigen tuintje ook goed te onderhouden....fluitje van een cent dan :)

• 06 Juni 2016 - 16:09

Rob Van Os:

Heel leuk om te lezen en te zien.
    Veel zegen en plezier!

Rob van Os

• 06 Juni 2016 - 19:09

Elvira:

Wat een bijzondere dingen beleven jullie. Dit zal jullie je leven lang bijblijven. Groei en bloei!
    Liefs Elvira

• 06 Juni 2016 - 19:27

Marijn Oerlemans:

Heerlijke, prachtige warme verhalen!
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben!

• 15 Juni 2016 - 10:40

Sabine:

Bijzonder inspirerende reis lijkt me! Mooi dat je een combinatie hebt tussen geestelijk en lichamelijke activiteiten.

Hadden jullie geen last van hoogteziekte/ moeite met ademen op die berg?
    Wat houdt de ministry night in? Iets politieks?

Ik zou zowel met de mannen als de vrouwen retreat mee willen doen hihi

Timo & Marianne

Wij gaan voor 6 weken helpen bij de Kokua Crew op Hawaii bij YWAM (Kona, University of the Nations). Op 20 mei vliegen we via Seattle naar Kona, Hawaii. Op 26 mei verblijven we op de campus van YWAM. Maandag 30 mei is onze eerste werkdag! Timo gaat waarschijnlijk bij de 'grounds' aan het werk en hopelijk kan ik bij het 'Learning Centre' aan het werk met kids :) In het weekend gaan we het prachtige eiland ontdekken! Onze laatste werkdag is 15 juli en op 26 juli vliegen we naar Honolulu, waar we tot 1 augustus zullen blijven. Dan vliegen we naar Aruba waar we onze familie gaan zien: Rob, Désirée, Marloes en Robin en Linde zijn er dan. Gaan we van genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat we YWAM op Hawaii mogen dienen! Ondanks een aantal tegenslagen hebben we gemerkt: God zorgt voor ons grin emoticon Dus: niet opgeven als je een verlangen/visie hebt! We're so grateful to serve YWAM UofN Kona in Hawaii! Thanks to the Lord! Liefs, Timo & Marianne

Actief sinds 20 Dec. 2011